+ 48 888 900 906 kontakt@grafikfirmowy.pl

Apple i potęga prostoty


Historia logo komputerowego giganta

Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na przestrzeni lat.

Logo_Apple_IzaacNewton_1

Logo artystyczne

Pierwsze logo Apple w niczym nie przypominało dzisiejszego nadgryzionego owocu. Zostało ono zaprojektowane przez jednego ze współzałożycieli Apple, Ronalda Wayna. Było to logo w artystycznym stylu, przedstawiające pogrążonego w lekturze Isaaca Newtona. Newton przedstawiony był nigdzie indziej, jak pod jabłonią, o czym świadczyło dorodne jabłko zwisające z gałęzi nad jego głową. Logo dopełniała nazwa Apple Computer Co. Jednak takie pełne detali logo okazało się zbyt skomplikowane, zwłaszcza gdy odtwarzano je w pomniejszeniu. Logo zostało porzucone na rzecz prostego symbolu jabłka.

Byte me!

Rozpoznawalny na całym świecie symbol logo został stworzony w 1976 roku przez Roba Janoffa.

Logo_Apple_Tęczowe_1998

Janoff opowiadał, jak kupił kilka jabłek, ułożył je w misce i szkicował różne warianty logo przez około tydzień, zanim jego rysunek przyjął znaną nam wszystkim formę. Problem znów stanowił projekt logo w pomniejszeniu, które zbyt łatwo można było pomylić np. z pomidorem. Wówczas Janoff postanowił dodać do logo symbol ugryzienia, dzięki czemu nikt nie miał wątpliwości co to za owoc widnieje na jego projekcie. Okazało się to trafem w dziesiątkę dlatego, że w języku angielskim zarówno słowo bite, czyli gryźć, jak i byte, czyli bajt, czyta się tak samo. Stanowiło to idealne połączenie owocowego logo ze światem super nowoczesnych komputerów.

Logo_Apple_Wypukłe_2001_2007

Kolorowy monitor a tęcza w logo

Logo Janoffa było początkowo czarno-białe, ale dodano do niego pasy w kolorach tęczy, aby podkreślić wejście na rynek pierwszych komputerów z kolorową grafiką. Jednak Jobs i jego współpracownicy dość szybko zrezygnowali z tego pomysłu. Zaproponowano redesign logo, po to by było ono bardziej eleganckie i minimalistyczne i pasowało do luksusowych produktów marki.

Logo_Apple_2014

I tak powstało słynne logo, które zdobi komputery, iPhony, iPady i iPody, po które dniu premiery ustawiają się w gigantyczne kolejki.


 

Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

6 porad, które pomogą zaprojektować dobre logo firmy

Tworzysz nową markę i nie wiesz, jak powinno wyglądać Twoje logo? Czujesz, że dotychczasowy znak graficzny nie do końca oddaje ducha Twojej marki i chcesz je zmienić, ale nie wiesz jak? Projektowanie logo firmy to proces, bez względu na to, czy tworzysz je samodzielnie, czy korzystasz z pomocy profesjonalnego projektanta logo. Poniżej przedstawiam kilka porad, […]

Co symbolizuje Twoje logo?

Często spotykam się z sytuacją, że początkujące firmy nie chcą zainwestować w profesjonalne logo i posługują się przypadkowym znakiem, zakupionym, chociażby na internetowej aukcji. Pytanie tylko, czy takie logo w pełni odda ducha Twojej marki, nie mówiąc już o tworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej całego przedsiębiorstwa… A przecież doświadczony projektant logo potrafi zamknąć w swoim projekcie […]

Dlaczego warto mieć dobre logo firmowe?

Nike, Coca-Cola, Toyota. Co widzisz przed oczami, gdy o nich pomyślisz? Słynną łyżwę swoosh* nadrukowaną na obuwiu sportowym? Biały napis na czerwonym tle? Nałożone na siebie litery tworzące napis TOYOTA? Dobre logo firmowe potrafi zostać w świadomości odbiorcy na długie lata i być prawdziwym dziełem sztuki. Warto przyjrzeć się im dokładniej. Firma z dobrym logo to […]

Więcej artykułów