+ 48 888 900 906 kontakt@grafikfirmowy.pl

6 porad, które pomogą zaprojektować dobre logo firmy


Tworzysz nową markę i nie wiesz, jak powinno wyglądać Twoje logo? Czujesz, że dotychczasowy znak graficzny nie do końca oddaje ducha Twojej marki i chcesz je zmienić, ale nie wiesz jak? Projektowanie logo firmy to proces, bez względu na to, czy tworzysz je samodzielnie, czy korzystasz z pomocy profesjonalnego projektanta logo. Poniżej przedstawiam kilka porad, które pomogą Ci stworzyć ponadczasowe logo, które z dumą umieścisz na materiałach promocyjnych.

Nie ulegaj modzie

Co jakiś czas przychodzi moda na dany typ logo i nagle okazuje się, że wszyscy mają logo w podobnym stylu. Nie dość, że słabo oddaje ono charakter Twojej marki, sprawia, że nie odróżniasz się na tle konkurencji, to na dodatek za jakiś czas będzie ono passé i będziesz zmuszony do jego zmiany. Zamiast tego postaw na uniwersalność, a jeśli korzystasz z usług projektanta logo, zaufaj jego doświadczeniu.

Samodzielnie stwórz wstępny projekt

Najpierw zastanów się, z czym twoje logo powinno się kojarzyć. Wyraź to nie tylko abstrakcyjnymi pojęciami, ale i obrazami. Na przykład bezpieczeństwo będzie co innego oznaczało dla firmy produkującej kocyki dla niemowląt, a co innego dla salonu sprzedającego samochody, więc i logo, choć ma kojarzyć się z tym samym pojęciem, będzie inne. Możesz nawet narysować wstępny projekt (może być pokracznie ;)), możesz też wykorzystać zdjęcia z internetu w celu zobrazowania swojej idei. Chodzi o to, aby w jasny sposób przekazać projektantowi ideę logo, którą on na bazie twojego szkicu oraz swojego doświadczenia i umiejętności przekształci w coś wyjątkowego.

Bądź zrozumiały

Na logo firmy należy patrzeć z perspektywy obiektywnych wartości. Odpowiedz sobie pytanie, czy logo jest czytelne, unikalne i czy pasuje do stylu Twojej marki.
Kojarzysz sprężynkę jako oficjalne logo Polski i jakie gorące emocje ono wzbudziło? I wcale nie chodziło o to, czy sprężynka jest ładna, czy nie, tylko że dla większości osób jej idea jako logo Polski nie była zrozumiała. Dlatego w pierwszej kolejności zadbaj o to, aby Twoje logo w bezpośredni sposób kojarzyło się z Twoją marką.

Prostota górą!

Przy tworzeniu logo powinieneś kierować się jedną zasadą. Zawsze, gdy się wahasz, wybierz wersję prostszą. Najlepiej taką, aby klienci bez trudu narysowali ją z pamięci. Wydaje ci się to proste? To weź teraz kartkę, ołówek i bez podglądania narysuj logo Apple (właściciele Maców, iPhonów i iPadów – zakaz zerkania na wasz sprzęt!).
Zrobione? Ok, to teraz sprawdźcie logo Apple i porównajcie je z waszym rysunkiem
;-) Podobny eksperyment przeprowadzono w USA i okazało się, że tylko 1 osoba na 85 potrafiła prawidłowo odwzorować logo z pamięci. A co ciekawe, mniej niż połowa badanych poprawnie wskazała logo Apple, gdy pokazano im różniące się między sobą symbole jabłka, choć większość uczestników na co dzień korzystała z urządzeń tej firmy.
Gdy tylko jest to możliwe to postaw zatem na prostotę, ale…

Dwuznaczność jest fajna

…nie rezygnuj z dwuznaczności! Tak naprawdę została ona przemycona nawet w tak prostym logo, jak logo Apple, ponieważ bite (gryźć) i byte (bajt), po angielsku wymawia się tak samo. Zastanów się, co takiego może skrywać również Twoje logo.

Logo to nie wszystko!

Logo to tylko początek, a tak naprawdę do podboju świata potrzebujesz całej identyfikacji wizualnej, która zawiera strategię graficzną twojej marki. Zamawiając logo u profesjonalisty, dostajesz tzw. księgę znaku, która składa się m.in. z opisu budowy logo i jego znaczenia, sposobu jego wykorzystania i dozwolonej kolorystyki, czy zestawu znaków firmowego kroju pisma. Logo firmy ma być przede wszystkim spójne w komunikacji z klientami z wizerunkiem Twojej marki.


 

Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Jak stworzyć ponadczasowe logo?

Pierwszym skojarzeniem po wypowiedzeniu nazw takich marek jak Apple, Cola-Cola, Onet, czy McDonald’s jest ich logo. Przypadek? Wprost przeciwnie. To świadoma strategia marki. Od wielu lat ich loga pozostają właściwie niezmienne. Dla większości znanych brandów drastyczna zmiana ich „znaczka” oznacza dużą prace przy wdrażaniu nowego znaku. To, jak zostanie zaprojektowane, niekiedy decyduje o sukcesie lub […]

Jedna zmiana, która sprawi, że klienci pokochają Twój FanPage!

Budujesz społeczność na Facebooku? Tworzysz interesujące i wartościowe treści. Udzielasz cennych rad? Pomagasz rozwiązywać faktyczne problemy swoich klientów? A mimo to liczba osób obserwujących twoją stronę nie rośnie lub zwiększa się bardzo powoli. Do tego zauważyłeś, że czytelnicy niechętnie czytają, czy nawet lajkują posty na Twoim FanPage’u? Zupełnie jakby przechodziły bez echa? Może zaczynasz kombinować z […]

Dlaczego warto mieć dobre logo firmowe?

Nike, Coca-Cola, Toyota. Co widzisz przed oczami, gdy o nich pomyślisz? Słynną łyżwę swoosh* nadrukowaną na obuwiu sportowym? Biały napis na czerwonym tle? Nałożone na siebie litery tworzące napis TOYOTA? Dobre logo firmowe potrafi zostać w świadomości odbiorcy na długie lata i być prawdziwym dziełem sztuki. Warto przyjrzeć się im dokładniej. Firma z dobrym logo to […]

Więcej artykułów