+ 48 603 471 527 kontakt@grafikfirmowy.pl

Co symbolizuje Twoje logo?


Często spotykam się z sytuacją, że początkujące firmy nie chcą zainwestować w profesjonalne logo i posługują się przypadkowym znakiem, zakupionym na internetowej aukcji. Pytanie tylko, czy takie logo w pełni odda ducha Twojej marki? Nie mówiąc już o tworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej całego przedsiębiorstwa. A przecież doświadczony projektant logo potrafi zamknąć w swoim projekcie wizję firmy oraz wartości i idee za nią stojące.

Lew i orzeł

Na początek przyjrzyjmy się dwóm projektom logo, które na pewno kojarzysz. Jedno z nich należy do banku ING, drugie do polskiego Orlena. Czy wiesz, co symbolizują?
Lew widniejący na logo ING jest narodowym symbolem Holandii, z której pochodzi bank.

profesjonalne logo

Pomarańczowy kolor, który występuje nie tylko w logo, ale i dominuje w spójnej identyfikacji wizualnej banku, jest narodowym kolorem kraju tulipanów. Dla nas może to mieć mniejsze znaczenia, ale u Holendrów takie podkreślenie narodowych symboli wzbudza dobre skojarzenia z marką.

profesjonalne logo

A teraz przykład z naszego rodzimego podwórka, czyli słynna głowa orła na polskich stacjach benzynowych. Gdy pod koniec lat 90-tych powstawał Polski Koncern Naftowy, potrzebowano nie tylko nowej nazwy, ale i charakterystycznego logo, które wyróżniałoby go spośród konkurencji. Nowy wizerunek miał symbolizować jakość, siłę, moc i energię. Miał charakteryzować producenta z branży paliwowej i petrochemicznej oraz prezentować technologiczne i proekologiczne zaawansowanie firmy, a także zorientowanie na klienta. Do tego nowa nazwa, jak i cała identyfikacja wizualna firmy miała podkreślić polskie korzenie koncernu. Z setek propozycji wybrano dwa słowa: Orzeł i Energia, które oddawały te idee, a z ich połączenia powstała nazwa Orlen. A sam orzeł, a właściwie jego charakterystyczna głowa, stały się jednym z najbardziej rozpoznawanych polskich logo.

profesjonalne logo

Co można wyczytać z twojego logo?

Profesjonalne zaprojektowanie logo, to nie tylko kwestia sprawnego posługiwania się programem graficznym, ale sztuka wyrażania abstrakcyjnych idei. Na pozór nieskomplikowane logo, może kryć w sobie wiele znaczeń.
Zastanów się, jakie wartości symbolizuje Twoje obecne logo, zapytaj o to znajomych lub klientów. Co myślą, gdy je widzą? Być może efekt tego eksperymentu nie będzie dla Ciebie zadowalający. Być może okaże się że Twoje logo nie oddaje w pełni wartości jakie przyświecają Twojej firmie. To znaczy że już najwyższy czas skontaktować się z doświadczonym projektantem 🙂


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Wyraź to słowem, czyli logo typograficzne

Czy zastanawialiście się kiedyś co wspólnego mają ze sobą logo Samsung’a, Prady czy Nokii? Poza tym, że znane są prawie na całym świecie, łączy je również to, że wszystkie trzy projekty logo to tzw. logo typograficzne, czyli składające się tylko z zapisu tekstowego. Z czego składa się logo? W skład logo może wchodzić: – sygnet, […]

Redesign logo – kiedy powinieneś odświeżyć swoje logo?

Redesign logo – po co? Robią to najwięksi i najbogatsi. Ich logo jest znane na całym świecie, a mimo to decydują się na ten krok. Ponieważ zmiana logo, choćby symboliczna, to nie kaprys, ale wymóg rynku. Czy zastanawiasz się nad koniecznością zmiany logo, ale ciągle odkładasz to na później, ponieważ jest to kolejny wydatek? Nadchodzi […]

Apple i potęga prostoty

Historia logo komputerowego giganta Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na […]

Więcej artykułów