+ 48 888 900 906 kontakt@grafikfirmowy.pl

Jak stworzyć ponadczasowe logo?


Pierwszym skojarzeniem po wypowiedzeniu nazw takich marek jak Apple, Cola-Cola, Onet, czy McDonald’s jest ich logo. Przypadek? Wprost przeciwnie. To świadoma strategia marki. Od wielu lat ich loga pozostają właściwie niezmienne. Dla większości znanych brandów drastyczna zmiana ich „znaczka” oznacza dużą prace przy wdrażaniu nowego znaku. To, jak zostanie zaprojektowane, niekiedy decyduje o sukcesie lub niepowodzeniu firmy. Liczy się wszystko – kolor, logotyp, sygnet, proporcje, linie frontów … Jak zatem stworzyć to jedyne, niepowtarzalne i ponadczasowe?

Po pierwsze: poznać cel

Zacznijmy od tego, czemu w zasadzie ma ono służyć. Priorytetem jest oczywiście identyfikacja marki. Celem logo jest także odróżnienie jednego brandu od pozostałych oraz nakierowanie odbiorcy na główne priorytety firmy. To pierwszy krok, od którego powinien zacząć każdy przedsiębiorca myśląc o budowaniu identyfikacji wizualnej. Dobrze zaprojektowane logo, niekoniecznie musi posiadać w sobie nazwę firmy, czy nawet symbol związany z działalnością. Przykładem jest sygnet Apple ze swoim charakterystycznym nadgryzionym jabłkiem. W jego przypadku znak graficzny jedynie symbolizuje nazwę i nie ma bezpośredniego nawiązania do branży komputerowej. Ponadczasowe logo ma symbolizować ideę lub wywoływać swoim kształtem i kolorem odpowiedni nastrój oraz wrażenia czy skojarzenie. Za każdym razem jednak, musi ono w mniej lub bardziej oczywisty sposób podsumować wizerunek firmy i jej podeście do odbiorcy.

Po drugie: inspirować się najlepszymi

Tworzenie logo. Wydawać by się mogło – błahostka. W rzeczywistości to jedna z najtrudniejszych dziedzin projektowania graficznego. Pionierami wśród projektantów logo byli Amerykanie. Pracowni projektowej Chermayeff & Geismar zawdzięczamy m.in. znak Chase Bank (1964 r.), Mobil Oil (1965 r.) oraz NBC (1986 r.). Drugim wiodącym prekursorem był Paul Rand, na którego koncie znajdziemy logo IBM, UPS oraz ABC. Do historii tej dziedziny zapiał się także Saul Bass z formami graficznymi linii lotniczych Continental AirLaines oraz AT&T. Wśród polskich nazwisk najczęściej wymieniany jest Karol Śliwka, którego kreskę możemy oglądać w logo Grupy Adamed, PKO BP oraz Instytutu Matki i Dziecka.

Po trzecie: zaprojektować

Każdy projekt zaczyna się od pomysłu. Na początek należy wypisać rzeczy, na których najbardziej zależy przedsiębiorcy i te, które wyróżniają go spośród konkurencji. Mówiąc wprost – trzeba zrobić wnikliwą diagnozę potrzeb. Aby stworzyć ponadczasowe logo, musimy zdać sobie sprawę z tego, że warunkiem koniecznym jest to, aby przykuwało wzrok. Patrzenie na nie powinno sprawiać odbiorcom przyjemność i wzbudzać w nich pozytywne emocje i skojarzenia. Ważne, aby było również czytelne. Odnosi się to nie tylko do jego estetyki, ale także potencjalnych nośników. Pamiętajmy, że logo będzie widoczne zarówno na stronie www, wizytówkach, jak i długopisach reklamowych. Odwołując się do wcześniej przytoczonych przykładów Apple czy McDonald’s – szalenie istotna jest łatwa możliwość jego zapamiętania. Im prostsze logo – tym bardziej dostępne. Kiedy rozpoczynamy wizualizację i z odręcznego szkicu przechodzimy do programów graficznych, przedsiębiorca musi wiedzieć, że logo będzie identyfikowało jego markę w świadomości Klientów. Należy pamiętać, aby nie dokonywać na nim częstych zmian, a co za tym idzie – by już na wstępie stworzyć ponadczasowy wzór, który jedynie będzie kosmetycznie odświeżany w kolejnych latach.

Po czwarte: kolory

Obserwując panujące w grafice trendy, można zauważyć, że przy tworzeniu logotypu liczy się prosty i jasny przekaz. Obecnie coraz więcej firm stawia na proste, mało skomplikowane kształty. Dobierając kolorystykę swojego symbolu warto, dopasować ją do intencji i przekazu. W tym miejscu warto zapoznać się z teorią barw, która już od dawna odgrywa znaczącą role w reklamie i marketingu.

  • czerwony – determinuje do podejmowania szybkich decyzji, wyszczególniając treści zaprezentowane w tym kolorze,

  • pomarańczowy – uwielbiany jest wśród młodych ludzi, a złoty często utożsamiany jest z prestiżem i wysoką jakością produktu,

  • zielony – symbolizuje harmonie i świeżość, oznacza bezpieczeństwo,

  • niebieski – to kolor zaufania i stabilizacji.

Projektując logo dla swojej firmy, warto wnikliwie przeanalizować to, do jakiej grupy docelowej skierowany jest nasz produkt lub usługa. Logo ma być naszą najlepszą wizytówką i symbolem, dzięki któremu wyróżnimy się spośród tłumu innych firm.


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Wyraź to słowem, czyli logo typograficzne

Co zastanawialiście się kiedyś co wspólnego mają ze sobą logo Samsung’a, Prady czy Nokii? Poza tym, że znane są prawie na całym świecie, łączy je również to, że wszystkie trzy projekty logo to tzw. logo typograficzne, czyli składające się tylko z zapisu tekstowego. Z czego składa się logo? W skład logo może wchodzić: – sygnet, […]

Redesign logo – kiedy powinieneś odświeżyć swoje logo?

Robią to najwięksi i najbogatsi. Ich logo jest znane na całym świecie, a mimo to decydują się na ten krok. Ponieważ zmiana logo, choćby symboliczna, to nie kaprys, ale wymóg rynku. Czy zastanawiasz się nad koniecznością zmiany logo, ale ciągle odkładasz to na później, ponieważ jest to kolejny wydatek? Nadchodzi jednak taki moment, w którym […]

Dlaczego warto mieć dobre logo firmowe?

Nike, Coca-Cola, Toyota. Co widzisz przed oczami, gdy o nich pomyślisz? Słynną łyżwę swoosh* nadrukowaną na obuwiu sportowym? Biały napis na czerwonym tle? Nałożone na siebie litery tworzące napis TOYOTA? Dobre logo firmowe potrafi zostać w świadomości odbiorcy na długie lata i być prawdziwym dziełem sztuki. Warto przyjrzeć się im dokładniej. Firma z dobrym logo to […]

Więcej artykułów